НАУЧНА ЧАЈАНКА у Смедереву

Подели вест

Научни клуб Регионалног центра за стручно усавршавање запослених у образовању, Смедерево, организовао је прву радионицу пројекта „НАУЧНА ЧАЈАНКА“ у оквиру Годишњег програма за 2021/2022 годину.

Аутори пројекта су Марина Златановић, наставник економске групе предмета у Економско-трговинској школи у Смедереву, и Илија Цвијетић, научни сарадник иновационог центра Хемијског факултета у Београду.

Уводно предавање, као прво од два предавања, и прва радионица под називом „Припрема чаја као научни експеримент“, од четири планиране радионице у оквиру пројекта „НАУЧНА ЧАЈАНКА“ који се финансира по Јавном позиву Центра за промоцију науке, одржани су у понедељак, 27.09.2021. године, од 16 до 19 часова.

Радионици је присуствовало 50 ученика Медицинско–фармацеутске школе „Света Петка“ Смедерево, са професором енглеског језика, Драганом Којићем, професорком хемије Јасмином Илић, и професорком фармакогнозије Переула Јеленом.

Уводно предавање, упознало је ученике са биљком чај (Camelia sinensis), њеним хемијским саставом, и начинима екстракције биоактивних материја из листа ове биљке, као и са традицијом испијања чаја у Кини, Енглеској и у Србији. Детаљно је објашњен процес екстракције, као и параметри који утичу на ефикасност овог процеса. Ученици су сазнали које су разлике између зеленог, белог и црног чаја, и упознали се са проблемом микропластике која се може екстраховати из филтер кесица сачињених од полимерних материјала. На крају предавања, сазнали су које се биљке најчешће користе за припрему чаја у Србији.

На радионици, ученици су проучавали зависности хемијског састава чаја од температуре воде и времена екстракције. У зависности од температуре воде и времена екстракције крајњи напитак ће имати различиту горчину и арому.

Припремили су преко 60 чајева под различитим експерименталним условима. Слике су направили мобилним телефонима и анализирали их путем бесплатне апликације RGB Color Detector, те увидели могућности примене апликација и мобилних телефона у науци. Анализом слике сваког чаја ученици ће добити сет података који ће обрадити на наредној радионици, а у сврху добијања чаја са највећим садржајем биоактивних једињења

Ученици су путем дизајнираног експеримента дошли до „идеалних“ услова за припрему чаја, чиме је испуњен циљ ове прве радионице.